Den gamla järnvägen mellan Limmared och Falkenberg byggdes successivt mellan 1890-talet och de första åren av 1900-talet. Sträckningen fick namnet Pyttebanan. Brytningen av malmen i gruvan startade 1899.
Det finns flera teorier om hur järnvägen fick smeknamnet “Pyttebanan”. En av dem tros vara att namnet kommer från att det var en liten smalspårig (891 mm) järnväg, till skillnad mot de normalspåriga järnvägarna. En annan tanke är att namnet kommer från att det lilla tåget såg ut som en “pytta” (höna på halländska) med sina kycklingar (vagnar) i rad efter sig när det sakta tuffade fram över fälten.
Idag har delar av sträckningen blivit cykelled med många vackra platser att pausa vid längs vägen. Sträckningen mellan Holsljunga och Överlida blev klar 2022. Denna delen går genom skogen från Holsljunga och passerar den trevliga rastplatsen vid den gamla bron. Här finns fikabord och en gammal dressin uppställd. Efter ytterligare en bit cyklar man över länsväg 152 och passerar gruvområdets ytterkant. Här kan en passa på att ta sig in till gruvan för att ta del av historiken på platsen. Sista sträckan ner mot Överlida går delvis precis intill sjön Lilla Hallången.
Alla sträckor skall vara klara till 2025, se karta. Då kan en cykla från Limmared till Falkenberg genom vacker natur och historiska marker.